Maraton Trzech Jezior

Start: 9:30, Międzybrodzie Bialskie, Plac św. Ambrożego

Meta: Międzybrodzie Bialskie

Szlakiem Wołoskich Pasterzy

Trasa Szlakiem Wołoskich Pasterzy to nowa propozycja na Festiwalu Maraton Trzech Jezior. To jedyny festiwalowy bieg, którego start i meta są zlokalizowane w tym samym miejscu. Trasa jest bardzo wymagająca – na 17 km zawodnicy muszą sumarycznie pokonać aż 1230 m. sumy podejść, które zawierają się w dwóch intensywnych podbiegach.
Start z Placu św. Ambrożego w Międzybrodziu Bialskim, skąd trasa prowadzi czerwonym szlakiem w kierunku Czupla. Już na pierwszych 3 km biegacze zdobywają blisko 600 m. przewyższenia. Dalej bieg prowadzi ciągle czerwonym szlakiem i zgodnie z tymi oznaczeniami, przed wierzchołkiem Czupla  trasa skręca w dół, w kierunku Łodygowic. Wymagający zbieg południowymi stokami mija w pewnym momencie Diabelski Kamień i wprowadza uczestników biegu na tereny, na których niegdyś królowali wołoscy pasterze wypasający tu owce i krowy. Dziś to coraz bardziej zarastające polany. Na skrzyżowaniu ze szlakiem żółtym skręcamy w lewo i zgodnie z żółtymi znakami biegniemy łagodniejszym, bardziej prostym odcinkiem prowadzącym przez dawne łąki i pastwiska. Wprawne oko może dostrzec na nich pozostałości charakterystycznych dla Beskidu Małego kamiennych szop pasterskich, dziś już nieużywanych. Na kolejnym skrzyżowaniu szlaków kierujemy się szlakiem zielonym do Tresnej – w końcówce tego odcinka czeka nas ostry zbieg wprost do punktu regeneracyjnego przy urzędzie gminy, tuż pod zaporą na jeziorze Żywieckim.
Z punktu regeneracyjnego ruszamy na niebieski szlak, którym wspinamy się w kierunku przełęczy pod Rogaczem (to ta sama droga, którą dzień wcześniej zbiegają w przeciwnym kierunku uczestnicy Maratonu i Rollercoastera). Po pierwszym kilometrze prowadzącym pod górkę widokowymi łąkami, ścieżka wchodzi w las i nabiera stromizny – na ok. 4 km zdobywamy kolejne 600 m. przewyższenia. Gdy dobiegniemy do przełęczy pod Rogaczem skręcamy w prawo na czerwony szlak w stronę Międzybrodzia, którym wracamy na metę biegu.

Bieg Szlakiem Wołoskich Pasterzy można potraktować jako osobną rywalizację, można też wziąć w nim udział jako w jednym z etapów wyścigu trzyetapowego w ramach, którego zawodnicy startują w piątkowym Verticalu, sobotnim Maratonie Trzech Jezior i właśnie w niedzielnym biegu Szlakiem Wołoskich Pasterzy. W ramach klasyfikacji wieloetapowej prowadzona będzie osobno klasyfikacja OPEN kobiet i OPEN mężczyzn.